Waarom bedrijven met een purpose er meer toe doen

Door: Shaun Northrop

Purpose/zelfstandig naamwoord: de reden waarom iets bestaat. Voor bedrijven het fundament van elke beleving. Dit is de onderliggende essentie van wat een merk relevant én onmisbaar maakt.

Als je 10 jaar geleden fantastische merkervaringen creëerde en daarbij een nog betere customer service bood, mocht je in je handen wrijven. Alles perfect voor elkaar. Vandaag is dat niet meer genoeg. Consumenten willen dat merken ergens voor staan; een standpunt innemen ten opzichte van bepaalde onderwerpen. Sterker nog; 88% zou zelfs producten kopen van merken die dit doen en 66% zou hun trouwe merk zelfs verwisselen voor een merk met een (hoger) doel. En dat is een belangrijke constatering.

Laten we eens kijken hoe merken met een doel het verschil kunnen maken. Niet alleen voor zichzelf, maar voor de wereld.

Het lijkt erop dat, waar je ook ter wereld bent, hoe oud je ook bent, merkactivisme steeds belangrijker wordt. Consumenten willen investeren in een merk met een doel en dat merk onderdeel van hun dagelijkse leven maken.

Dus als je een merk bent, wat is dan je doel? Bestaat het alleen om ervoor te zorgen dat je zelf groeit? Of is het juist aanwezig om ervoor te zorgen dat consumenten zich bij je voegen, mee groeien en succes samen vieren? Heeft jouw merk al een doel? En zo niet, waar begin je?

Je doel kiezen is kiezen vanuit je hart. Iets waar je heilig in gelooft, of dat nu armoede, honger, vervuiling of vrouwenrechten is. Je doel komt voort uit het hart van je organisatie. Toch kan het lastig zijn om je doel te vinden, laat staan te kiezen. Unilever heeft onlangs bepaald dat elk merk dat onder Unilever valt een doel moet hebben. Mooi, maar merken die een doel claimen beginnen aan een lange en moeilijke reis om dat doel waar te maken. Want het waarmaken vraagt betrokkenheid en momentum vanaf dag één, door de hele organisatie.

Organisaties die niet opstaan of niet waarmaken wat ze roepen vallen buiten de boot. Meer dan de helft van alle consumenten (53%) is teleurgesteld in de (loze) beloften en acties van een merk voor het doel dat zij (naar eigen zeggen) nastreven. Niet verrassend. Consumenten hebben altijd al geklaagd. Wat nu anders is, is dat 47% vertrekt bij dat betreffende merk of die organisatie en 17% ook echt niet meer terugkomt. Nooit meer.

De verwachting van consumenten dat merken overeenstemmen met hun persoonlijke waarden is een uitdaging voor veel organisaties. Zij onderschatten dat zij voor iets groters zullen moeten staan dan wat zij verkopen of aanbieden. Want een standpunt innemen zonder daden bij woorden te voegen, dat gaat niet op.

Het is zaak dat je dus goed nadenkt over wat je wilt veranderen. Welk verschil je wil maken. Kies dat slim en zorg dat het onderdeel wordt van je organisatie. Want alleen dan gaat het werken.

Het bepalen, creëren en uitrollen van je doel voelt wellicht als een onmogelijke taak, maar dat hoeft het niet te zijn. Er zijn genoeg organisaties die al succes gehad hebben en ook jou willen helpen. Door in contact te komen met merken waar jij in gelooft, kun je gedachtengoed delen en energie en momentum gaan creëren. Laat je dus niet tegenhouden om in contact te komen met ‘jouw helden’!

Jouw passie is aanstekelijk. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor je interne organisatie. Jouw energie, betrokkenheid en drive gaan je doel een boost geven en ervoor zorgen dat andere mensen, leiders misschien wel, opstaan. Geef hen een doel om in te geloven en zij willen de wereld (voor jou) veranderen. Jouw passie is hun brandstof. Zorg dat je ze aansteekt.

“If you’re going to try, go all the way” zei Charles Buckowlski ooit. En dat zegt alles als het gaat om jouw doel bepalen. Geen korte termijn. Geen campagne. Het is iets wat diep verankerd zit in jou, je organisatie. Dat kleine stemmetje. Het is iets dat je niet stopt als het even moeilijk wordt – moeilijk zal het altijd zijn. Maar de beloning komt. Zeker nu, nu consumenten zo’n grote invloed hebben op het succes van een merk. Denk er goed over na voordat je eraan begint. Ben jij klaar om ‘all the way’ te gaan?

Uiteindelijk zijn consumenten altijd op zoek naar merken en organisaties waar ze tegenop kijken en die ze respecteren. En organisaties liggen wat dat betreft onder een vergrootglas. Want hun klanten nemen geen beslissingen meer die alleen gebaseerd zijn op productselectie of prijs. Ze beoordelen nu op basis van wat een merk zegt. Wat het doet. Waar het voor staat. Hoe dichterbij een merk bij henzelf staat, hoe beter. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over waar je als merk voor staat. Hoe ver wil je gaan en wat is de prijs die je daarvoor wilt en durft te betalen? Een doel hebben en erin geloven kost tijd, moeite, kapitaal en geld. Maar de resultaten zullen je leven veranderen. Dus, waar wacht je nog op?

Services.