Michiel Scheeren

Saaie zooi die B2B!

Terug Saaie zooi die B2B!

We hebben een filosofie. En die heet Fit&Trigger. En hij is kinderlijk eenvoudig. Zo eenvoudig dat wanneer je hem uitlegt je jezelf afvraagt of hij niet tè simpel is.

Fit&Trigger. Vorm en inhoud. Het lijkt erg op elkaar. De gedachte is eenvoudig. Om aandacht te krijgen heb je Trigger nodig. Om iets relevant te laten zijn Fit. Als je iets wilt vertellen zal je eerst de aandacht moeten vragen. Zodra je die hebt ga je de inhoud in. En die moet relevant zijn, anders ben je de aandacht zo weer kwijt.

Fit&Trigger. Relevante inhoud gecombineerd met een aandacht vragende vorm. Niet OF-OF, maar EN-EN. In alles wat je doet. Als ik me tot mijn eigen vakgebied beperk geldt dat voor zowel strategie als creatie (maak niet de denkfout dat strategie de fit is en creatie de trigger). Maar je kunt het ook breder trekken. Een branche waar de gedachte van Fit&Trigger volledig is zoekgeraakt, is de politiek. (Heel) veel trigger. Vaak volledig buiten een context door hard en ongenuanceerd te schreeuwen. Het gaat niet om de inhoud (hoewel dat wel zou moeten). En nog erger. De Trigger heeft vaak niet eens met de inhoud te maken. Dubbel gebrek aan Fit dus.

Krantenkoppen


Het erge is dat media en publiek hier gewoon in meegaan. Het ‘kritische’ journaille gaat helemaal op in Trigger. En dat beperkt zich vaak niet alleen tot de headlines van de kranten (de plaats waar trigger thuis hoort).

Dat het ook andersom kan bewijzen vele bedrijven op hun websites. Vooral in een B2B omgeving. Saaiheid troef en bergen informatie. Volop fit, maar nagenoeg geen trigger. Inhoudelijk is het bovendien lastig om de verschillen te zoeken. Vaak is het veel van hetzelfde. Alles is toch immers even belangrijk?

De wereld van de financiele dienstverlening is hier een mooi voorbeeld van. De eigen identiteit wordt gezocht in gemeenplaatsen en in het betreden van gebaande paden. ‘Want in onze branche werkt dat nou eenmaal het beste’.


Het is dan een verademing om te zien dat er klanten zijn die het anders durven doen. Die naast de (onontbeerlijke ) fit, trigger toevoegen in zowel strategie als creatie.

FiN Fit en Trigger


Zoals met zoveel zaken herken je de meester in de eenvoud. En dat geldt ook voor Fit&Trigger. Want hoe komt het toch dat de gedachte kinderlijk eenvoudig is, maar dat je het in  de praktijk veel te weinig tegen komt?

Volgens mij heeft dat met 2 zaken te maken;

  • Een goede onderscheidende propositie waarbij je scherpe keuzes durft te maken
  • Een beetje durf (ik zou niet zover willen gaan om het ‘lef’ te noemen)

Eigenlijk gaan deze 2 zaken samen; als je een goede onderscheidende propositie hebt moet je ook de durf hebben dat op een onderscheidende manier te communiceren. Dat betekent niet dat er dan rare beelden of uitspraken gebruikt moeten worden. Als de propositie klopt en aansluit op wat de doelgroep wil (fit),  heb je het meeste al gewonnen. Als je vervolgens durft je hoofd (een beetje is vaak genoeg) boven het maaiveld uit te steken en een creatief onderscheidende manier te vinden waarmee je de propositie communiceert (trigger), ben je spekkoper.

Tijdens het ontwikkelen van de concepten bediscussiëren wij beide aspecten apart. Hoe zit het met de fit van dit concept? Heeft het de juiste trigger? Klopt de trigger met de fit? Dit helpt ons om ons zelf niet te verliezen in een hartstikke leuk idee dat niet aansluit bij de context van het merk.

Het is een misvatting dat Fit&Trigger alleen van toepassing is op conceptontwikkeling. Ook in de strategische fase speelt Fit&Trigger een belangrijke rol. We zijn immers altijd op zoek naar een onderscheidende, maar ook relevante propositie? Een scherpe (trigger) positionering die aansluit bij de waarden van de organisatie en bij de insights van de doelgroep (fit) zal een enorme bijdrage leveren aan de gewenste merkwaarden.  B2B hoeft dan helemaal geen saaie zooi te zijn.

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend