Michiel Scheeren

Relevantie; oude wijn in nieuwe zakken.

Terug Relevantie; oude wijn in nieuwe zakken.

In het boek ‘Transformeren om te overleven’ beschrijft Herman Toch zijn zienswijze op (alweer)  een nieuwe vorm van marketing. Hij noemt het transformationele marketing en beschrijft het als een nieuwe manier van denken. Van ik-denken naar wij-denken. Van winst naar relevantie. Van differentiatie naar participatie. Het gaat om de relatie met je klant. Om authenticiteit. Om het leveren van een relevante bijdrage aan het verbeteren van het leven van mensen.

Geboeid heb ik naar zijn verhaal geluisterd. Gepassioneerd verteller met recht van spreken. En toch ontkwam ik er niet aan dat ik af en toe het gevoel kreeg dat het nieuwe denken misschien toch niet zo heel erg nieuw is. Het is natuurlijk waar dat consumenten steeds beter geïnformeerd zijn en steeds mondiger worden. Je zult echt meer moeite moeten doen dan in het verleden om consumenten voor je (merk) te winnen. Daarnaast heeft de technologie een enorme vlucht genomen. Een zodanige vlucht dat zij leidend is bij tal van (marketing)ontwikkelingen. Aandacht voor duurzaamheid en kwaliteit van leven neemt toe. Jongeren zitten meer op het spoor van ‘gebruiken’ dan van ‘bezitten’. We gaan steeds meer delen en steeds minder kopen (waarom zou ik een grasmaaier kopen als ik hem een keer per week van mijn buurman kan lenen?).

Allemaal waar. En terdege iets om als marketeer rekening mee te houden. Maar overeind blijft staan wanneer je aan productontwikkeling doet, of wanneer je een product of dienst in de markt wil zetten, je na moet denken ‘of er markt voor is’. En dat betekent dat je moet weten wie de doelgroep is en hoe zij ten diepste in elkaar steekt (insights). De kernvraag was en is nog steeds op welke wijze organisaties, producten en diensten relevantie toevoegen aan het leven van een  consument. Veel meer nog dan hoe onderscheidend we zijn. Als je laat zien dat je werkelijk moeite doet je doelgroep te begrijpen en gedreven bent relevantie aan hun leven toe te voegen, word je succesvol. In dit kader ben ik het ook van harte eens met een van Toch’s uitspraken: Being different from the competition is something else than being relevant for people.

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend