Michiel Scheeren

Pitchen niet eerlijk? Hou op en zeur niet.

Terug Pitchen niet eerlijk? Hou op en zeur niet.

Ach, hoor ik u denken. Daar heb je weer een bureauman die iets over het fenomeen ‘pitchen’ wil zeggen. Natuurlijk vindt hij het helemaal niks. Reclamebureaus worden uitgebuit, klanten weten niet wat ze vragen, of zijn gewoon veel te brutaal en zoeken gratis ideeën.

Het standaard antwoord op de opmerking van een klant dat zij ook niet betaald krijgen om een offerte uit te brengen is dat de kaasboer best bereid is je een blokje kaas te laten proeven, maar geen kilo kaas vrijblijvend mee geeft. En natuurlijk zit daar wat (veel zelfs) in. Maar al die argumenten kennen we nu wel.

Ik werd onlangs via 2 kanalen met betrekking tot dit onderwerp getriggerd:

  • Ik kreeg een mail van een reclamebureau uit het zuiden van het land dat andere bureaus opriep om een soort van convenant te ondertekenen wat aangeeft op welke voorwaarden bureaus pitches moeten accepteren. Een soort 10 geboden (eigenlijk 17) waar een klant zich aan moet houden als hij of zij een pitch uit schrijft.
  • De VEA (vereniging van communicatie adviesbureaus) reageerde als door een wesp gestoken op een oproep van TempoTeam om je als bureau te melden wanneer je op dit account wil pitchen.

Opnieuw werd er een open zenuw van de bureauwereld geraakt en opnieuw waren de inhoudelijke discussies via de sociale kanalen niet van de lucht. Voor- en tegenstanders. Soms met een hele rij argumenten en soms puur vanuit de onderbuik. Ik ben eens gaan googelen op het onderwerp ‘pitchen’ en was vervolgens wel even bezig om me door alle artikelen, blogs en meningen heen te worstelen. Wat daarbij vooral opviel was dat alleen de bureauzijde aan het woord was. Veel verontwaardiging en ook vele pogingen om ‘voorwaardenlijstjes’ op te stellen. We zouden die klanten wel even leren. Hoe durven ze ons zo onbeschaamd uit te melken? Het zou verboden moeten worden! Broeders en zusters, sta op en verenigt u. Accepteer deze vorm van uitbuiting en slavernij niet meer en laten we één blok vormen tegen de demonen!

De bureaus schuwen ook niet om het eigen nest te bevuilen met opmerkingen als “er zijn altijd wel een paar afvalligen die wel op een pitchverzoek in gaan. Die zouden verstoten moeten worden”.

En zo gaat het al vele jaren en zo zal het nog vele jaren blijven gaan. Ooit zei een bureaudirecteur tegen me; “het pitchsysteem is de tucht van de markt. Je kunt er van alles van vinden, maar het zal niet veranderen. Adverteerders zullen pitchvragen blijven stellen en bureaus zullen hier altijd aan mee blijven doen. Zo is het gewoon en ga nou maar niet de Don Quichotte uithangen, want dat is negatieve energie en verspilde moeite.”

Ik denk dat hij gelijk heeft. Stop met zeuren en maak je eigen afwegingen. Je stapt er in, of je stapt er niet in. Je gaat in gesprek met een klant om je eigen voorwaarden te bespreken. Dat lukt, of dat lukt niet. En vervolgens doe je mee. Of niet. En als je mee doet gaat het natuurlijk wel om het winnen van de pitch. Niet om het beste werk voor de klant te maken. Logisch toch?

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend