Contentmarketing: Hero, Hub & Hygiene

Het 3H (of Hero, Hub, Hygiene)-model is oorspronkelijk ontwikkeld door Google en helpt om content strategisch in te zetten, verdeeld over een planning. Volgens dit model zijn er drie soorten content nodig voor een goede contentstrategie: Hero content, Hub content en Hygiene content.

Hero

Hero content is gebaseerd op een belangrijk of spraakmakend onderwerp. Het wordt gebruikt om een overkoepelende boodschap krachtig en inspirerend neer te zetten. Doel is om awareness te creëren. Het kan gaan om een productlancering, maar ook om een filosofie of ander thema. Hero content moet mensen inspireren, waarbij onze Trigger component relatief zwaar vertegenwoordigd is.

Hub

De Hub content gaat dieper in op het onderwerp dat in de hero content is neergezet. Het behandelt de verschillende aspecten en onderwerpen en diept ze verder uit. De content is boeiend, waardevol en informatief. Denk bijvoorbeeld aan testimonials, nieuwsbrieven of een maandelijkse vlog of webinar. Waar Hero content het statement maakt, is Hub content gericht op de geloofwaardigheid en zorgt ervoor dat klanten zich verbonden (gaan) voelen met je merk. Meer Fit dus, iets minder Trigger.

Hygiene

Deze vorm van content gaat over diepere, onderliggende informatie met betrekking tot een product, dienst of organisatie. Het is het bewijs van de claims die in Hero en Hub content naar voren komen. Het is vaak functionele content waar de consument zelf naar op zoek gaat (brochures, leaflets, whitepapers, infographics). Hygiene content is altijd aanwezig om klanten te helpen of adviseren waar nodig en is de stabiele onderstroom van communicatie. De Fit component weegt hier zwaar.