Michiel Scheeren

De Sinekinflatie

Terug De Sinekinflatie

‘Start with Why’. De titel van een inmiddels grijsgelezen boek en zo goed als altijd het onderwerp van gesprek als een bedrijf met het bureau aan tafel zit.

Meneer Sinek heeft wat losgemaakt. En terecht overigens. Want deden ondernemingen al jaren alsof ze vertelden wat hun drijfveer was, waar ze voor door het vuur gingen, hoe goed ze wisten wat hun roots waren, het was in veel gevallen een verhaal dat uit de duim van de marketingafdeling kwam. Daar waar vaak mensen zitten die zich voor zo’n 3 jaar committeren aan een bedrijf, waarna ze uitvliegen om verder te groeien. Dus na een jaar of 3 kon er opeens een heel ander geloof de ‘echte’ waarheid zijn voor een bedrijf. Niks nieuws trouwens want het is een vrij normaal proces bij de meeste marketingafdelingen. Een ‘inzicht’ dat ik ooit kreeg na een masterclass ‘conversation management’ van Steven van Belleghem.

Maar nu gloort Sinek sinds een aantal jaren aan de horizon en brengt licht. Bedrijven hebben er al kennis van genomen, niet in de laatste plaats door de bureaus zelf. Sinek brengt helderheid en vooral continuïteit. Tenminste als je als bedrijf ook echt bereid bent diep te gaan. Want daar ontbreekt het nogal eens aan.

Wat dacht je van de dakpanproducent die als ‘why’ heeft ‘om mensen tegen de elementen te beschermen’. Klinkt mooi. De ‘why’ van de lampproducent die ‘overal het licht wil brengen’ is prachtig. De schoenproducent die ‘iedereen van de beste schoenen wil voorzien’ is zelfs bijna ideëel te noemen. Niet echt ‘It starts with a why’ als je het mij vraagt. Het lijkt er soms op dat ‘Why’ een gaatje is wat persé gevuld móet worden. De andere twee hobbelen daar dan een beetje zonder veel aandacht achteraan. Als we die why maar vinden!

Begrijpelijk. De bedrijven die Sinek heeft geïnterviewd (waaronder Apple), en waardoor zijn model mede vorm kreeg, zijn allemaal zeer succesvol en hebben de markt vaak ingrijpend veranderd door hun overtuiging en hun geloof. En welk bedrijf wil niet (zo) succesvol zijn?

En toch, de ‘why’ is niet zomaar een dingetje of een trucje. Tijdens sessies met klanten merk je dat. Het kost namelijk moeite om die ‘why’ even te vinden omdat het vaak een ontdekkingsreis is naar het binnenste van de organisatie. Uitvinden wat het is waarom je dingen doet zoals je ze doet, waarom je ‘tintelingen’ voelt als je dat doet. En daarmee kom je tot de kern van Sinek’s model: het is de intrinsieke drijfveer die de eenling van de massa doet onderscheiden. Pas dan geef je volgens Sinek betekenis aan je product of dienst. Een betekenis die nog lang onthouden wordt en richting geeft aan alles wat je doet.

Maar wat als die tinteling nu niet boven water komt? Als het nu allemaal niet zo duidelijk is? Paniek? Nee hoor, niks aan de hand. Sinek’s model is mooi maar het is geen Holy Grail. Want het gaat niet altijd over het diepste. Het gaat soms ook over een stapje lager in de cirkel, oftewel de ‘how’. De ‘how’ is vaak net iets beter te begrijpen (en in te vullen) en vormt krachtig een schakel tussen het toch wel abstracte ‘Why’ en het pragmatische klip en klare ‘What’. De tussencirkel die je veel vertelt over hoe je de dingen doet en eigenlijk op die manier ook best dicht op je intrinsieke drijfveer zit. En die je daarmee ook helpt met richting geven aan wat je doet en gaat doen. Is het een handige short-cut? Ja en nee. Want soms is er gewoon niet meer nodig dan dat.

Een blog die ik vond laat zien dat het inderdaad niet altijd zo diep hoeft te gaan als misschien ooit bedoeld was. Zo is er bijvoorbeeld Bellroy die dikke portemonnees lelijk vindt en dat wil veranderen. Of de Ministry of Supply die vindt dat kleding een logische extensie moeten zijn van je lichaam. Zijn dat vreselijk diepe inzichten, zijn dat allemaal echte Why’s? Ik weet het niet. Het geeft deze bedrijven in ieder geval wel richting aan alles wat ze doen.

http://www.referralcandy.com/blog/10-mission-statements-simon-sinek-approve/

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend