Michiel Scheeren

Content marketing; Je kunt beter een biertje gaan drinken.

Terug Content marketing; Je kunt beter een biertje gaan drinken.

Het is hip en het is hot. Inhoudelijke communicatie. Relevant moet het zijn. Geen oppervlakkige one liners, maar doorwrochte verhalen die iets vertellen over wat de doelgroep echt wil weten. Door inhoudelijk te levellen zodat de prospect denkt ‘Die hebben er verstand van, daar moet ik zijn’. Daarmee laat je zien dat je de business begrijpt. Dat je weet waar het over gaat en dat je dus de aangewezen persoon bent om advies bij in te winnen. Of nog beter, om producten en diensten bij te kopen.

Zo gezegd is zo gedaan. Dus maken we interviewfilmpjes met opinieleiders. Whitepapers in eenvoudige (verkorte) vorm,  of testimonials waarbij de nut en noodzaak van onze producten (en diensten) duidelijk naar voren komt.

Op zich een logische en naar mijn idee ook een slimme gedachte. Als je de juiste snaar weet te raken kan het niet anders dan dat prospects positief over je gaan denken en je betrekken bij volgende businessdeals. Alleen steekt er wel een klein addertje onder het gras, want je moet jezelf wel een paar vragen stellen voordat je met de content aan de slag gaat.

  1. Hoe weten we op welke content de doelgroep zit te wachten?
  2. Via welke kanalen zorg ik dat het de doelgroep bereikt?

Hier zie je dat het mis gaat. De content wordt vaak ontwikkeld vanuit de zendende partij. Wat vinden wij dat de doelgroep belangrijk moet vinden? (of, wat denken wij dat de doelgroep belangrijk vindt?) En niet, wat vindt de doelgroep zelf belangrijk en hebben we ons verdiept in de insights? Vervolgens zetten we de content op de website,  LinkedIn en blogpagina en gaan ervan uit dat hij zelf zijn weg zal vinden. Helaas, helaas, helaas.

Content Marketing likes

Kijk eens naar de statistieken. Hoe vaak worden artikelen geliked? Laat staan gelezen of becommentarieerd. Dat valt in de regel bijzonder tegen. Ook ikzelf maak me er schuldig aan. Ik schrijf over zaken waarvan ik denk dat ze nuttig zijn voor mijn doelgroep. Maar is dat ook werkelijk zo? Zitten jullie hier op te wachten?

 

Het betoog hierboven suggereert wellicht dat je maar beter met content marketing kan stoppen. Niets is echter minder waar. Ik ben een overtuigd supporter van content. Maar zorg er alsjeblieft wel voor dat het de juiste content is en content die de doelgroep ook werkelijk bereikt.

Bedrijven schenken hier bedroevend weinig aandacht aan. Op basis van aannames worden bureaus gebriefd. En als je dan vraagt of dit het echt is waar het over moet gaan, of hoe het verhaal de doelgroep bereikt krijg je vaak nul op het rekest. Laat staan dat we op een gestructureerde manier gaan bijhouden of datgene dat je publiceert de gewenste resultaten oplevert. Daar is geen tijd en geen geld voor.  En dat is jammer, want het is helemaal niet zo moeilijk. Ga met je doelgroep praten. Selecteer een aantal klanten en prospects en ga naar ze toe. Vraag wat ze verwachten van partijen in de markt. Vraag waar ze mee bezig zijn. Wat ze wakker houdt. Vraag ook welke (online) media en platformen ze gebruiken om op de hoogte te blijven. Wat ze interessant vinden en (vooral ook) wat niet. Een beetje onderzoek dus.

Hoewel niet moeilijk, het kost wel tijd en daarmee ook geld. Tijd die er niet is en waarvoor klanten een bureau niet willen betalen. Een gemiste kans, want juist in een B2B omgeving, waarbij je verschillende verhalen aan verschillende leden van de DMU moet vertellen, is het een must om hierin te investeren.

Het is een beetje alsof je vrienden uitnodigt om chique voor ze te koken, maar geen tijd hebt om in de keuken te gaan staan, maar ook geen kok wil inhuren om het voor je te doen. Dan kun je maar beter een biertje met ze gaan drinken.

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend