Michiel Scheeren

Brabantia in de race voor de Dutch Design Award

Terug Brabantia in de race voor de Dutch Design Award

Familiebedrijf Brabantia (opgericht in 1919) is gespecialiseerd in keukenaccessoires en huishoudelijke artikelen en wordt sinds 2012 geleid door CEO Tijn van Elderen, inmiddels de vierde generatie binnen de Brabantia familie. Hij koos afgelopen jaren voor een ingrijpende herpositionering, met als hoofdvraag: welke rol spelen de producten van Brabantia in het leven van hun klanten. Drie creatieve bureaus werden ingeschakeld om op alle vlakken de herpositionering te ontwikkelen en door te voeren: Proud Design tekende voor logo & packaging design, Studio Aandacht voor styling en fotografie en Bovil voor communicatie en copy.

De selectiecommissie:
Deze case gaat over een familiebedrijf dat erin slaagt op tijd de bakens te verzetten met visie, daadkracht en de juiste portie lef. Het resultaat is herkenbaar én van nu. Telkens wordt de juiste balans gevonden tussen tijdloos en eigentijds. Het is toegankelijk voor een brede doelgroep, met behoud van een kwalitatieve uitstraling. Uit de hele aanpak blijkt dat Brabantia de klant, context en markt goed kent en heeft geanalyseerd. Voor de re-branding van verschillende producten is samengewerkt met individuele ontwerpers (zoals Orla Kiely en Mae Engelgeer) en gespecialiseerde bureaus (zoals Van Berlo). Door de ruimte die Brabantia geeft, kanaliseert ze optimale creatieve vrijheid voor ontwerpers. Het resultaat is aantrekkelijk en effectief design. Prijzenswaardig is ook dat het bedrijf hard werkt aan verduurzaming door onder andere partnerships met WeForest en Plastic Whale en de C2C certificering van producten.

En stemmen kan nog steeds. Ga naar: Brabantia voor de Dutch Design Award

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend