Eenvoud = complexiteit overwinnen.
Think it simple.

Complexiteit vertraagt voortgang.
Think it simple.

Complexiteit is de vijand van actie.
Think it simple.

Vergeet wat je niet nodig hebt.
Think it simple.

Iedereen kan alles ingewikkeld maken.
Think it simple.

Complexiteit is duur.
Think it simple.

Zorg voor focus in je marketing.
Think it simple.

Dingen moeilijker maken is vrij simpel.
Dingen simpeler maken is daarentegen vrij moeilijk.
Think it simple.

Omarm complexiteit, maar vereenvoudig.
Think it simple.

Bent u ook zo klaar met Corona?

Door: Michiel Scheeren

Ja, ja, maar Corona nog niet met ons, hoor ik Rutte en De Jonge al antwoorden. En natuurlijk hebben ze gelijk. Het gaat goed in Nederland, maar we moeten alert blijven. Maar de vraag is; Wat is dat ‘alert blijven’? Met alle inconsequenties in de versoepelingen wordt het ons allen wel heel erg moeilijk gemaakt. En het komt er dus op neer dat het ‘alert blijven’ door iedereen individueel wordt ingevuld.

Juist als werkgever spookt deze vraag je continue door het hoofd. We moeten zoveel mogelijk thuis werken, tenzij het niet anders kan. Maar wat is dat ‘tenzij het niet anders kan’?

We kennen allemaal de uitdrukking ‘handel in de geest van de wet en niet naar de letter van de wet’. Ik denk dat juist de Corona-tijd ons dwingt om op deze manier naar alle adviezen te kijken en te handelen. De wetenschap geeft ons geen antwoord. Die zegt ‘wij weten het niet, dus neem maar geen risico’s’. Eigenlijk dus zoiets als ‘Ga maar failliet en ontwricht de samenleving maar’, want wij weten het niet. De wetenschap heeft geen antwoord. Tenzij je naar Maurice de Hond luistert, want die zegt wetenschappelijke bewijzen te hebben, die aantonen dat de medische en biologische wetenschappers ernaast zitten. Een roepende in de woestijn, maar dat is ook weer niet zo gek. Als je het RIVM en het OMT uitmaakt voor mensen die je niet serieus moet nemen, kun je natuurlijk niet verwachten dat ze jou wel serieus nemen.

Dus terug naar de ‘geest en de letter’. Ofwel, gebruik je gezonde verstand. Hoe heilig is die 1,5 meter? Het gaat er toch om dat je elkaar niet in het gezicht loopt te blazen? Als ik in de supermarkt loop, let ik op dat wanneer ik mensen passeer me met de rug naar hun toe wend. Geen blaascontact, dus geen overdracht. Die 1,5 meter is in deze context niet meer dan een metafoor die duidelijk moet maken dat je elkaar niet met vochtige adem moet aanstralen.

Het volgende dilemma is ‘tenzij het niet anders kan’ (naar je werk gaan bedoel ik dan). Maar we mogen wel naar de kroeg, het pretpark, gaan sporten, opgehokt samen in een vliegtuig gaan zitten, et cetera. Maar naar je werk gaan om te zorgen dat de belangrijkste randvoorwaarde voor een goede samenleving, namelijk het verbeteren van de economie, wordt ingevuld moeten we maar even mee wachten.

Veel bedrijven komen erachter dat je ook best kan werken als je elkaar niet fysiek ziet. Met regelmatig beeldbellen vanuit de woonkamer lukt het ook allemaal wel. Zo niet in onze tak van sport. Als communicatiebureau moet je kunnen sparren, met elkaar pingpongen (en doen bedoel ik niet het spel), de continue wisselende prioriteiten kunnen bespreken en elkaar aan de verwachtingen houden. En hoewel we positieve dingen hebben geleerd van thuiswerken, hebben de afgelopen maanden mij ook geleerd dat op afstand werken heel veel energie kost. Dat mensen hun stinkende best doen om het werk zo goed mogelijk te doen, maar te veel in hun eigen bubbel zitten en daardoor minder oog hebben voor elkaar. En daardoor gaan er dingen mis. Ontstaan er misverstanden, irritaties en frustraties. En dat willen we niet, want daar lijdt het werk onder waardoor de kwaliteit die wij voor onze klanten beogen risico loopt.

En daarom beginnen we op 6 juli weer intensiever op kantoor. In een Corona-veilige setting, waarbij de 1,5 meter filosofie (zelfs letterlijk) een plek heeft. Waarbij we weer een gevoel van ‘we doen het samen’ kunnen gaan opbouwen. Zonder elkaar aan te blazen, maar met gezond verstand handelend naar de geest van de adviezen.