Michiel Scheeren

Aandacht maakt alles mooier.

Terug Aandacht maakt alles mooier.

Dat is een mooie zin. Zo simpel en zo waar. Op het eerste gezicht een open deur en erg vanzelfsprekend,  maar als je er wat langer over nadenkt zit er erg veel in. Dat hebben ze bij IKEA (en haar reclamebureau) blijkbaar ook gevonden en vervolgens verheven tot hun nieuwe campagne pay off.

De kern zit natuurlijk in het woordje ‘aandacht’. Aandacht voor wat? Voor wie? Wanneer? Wat is dat eigenlijk?

Voor Eye Wish opticiens betekent meer aandacht ‘meer tijd’. Dat noemen zij ‘echte’ aandacht. Voor mij betekent het dat je in alles wat je doet extra energie stopt. Dat je dingen niet tussendoor doet. Niet op de routine, niet als vanzelfsprekend. Maar dat je bewust nadenkt hoe het het een extra touch kan geven. Hoe je het net iets beter kan maken.

Het mooie is dat aandacht erg weinig kost, maar heel erg veel oplevert. Op het moment dat je aandacht aan iets geeft valt het op. Je onderscheidt je op een opvallende, vaak onverwachte manier van de rest. Lebbis geeft dat in zijn ‘terras conference’ van een aantal jaar geleden treffend weer ( http://bit.ly/1l2b2MB ). Het probleem is dat in ons jachtige leven aandacht onder druk komt te staan. “Even snel die presentatie afmaken”, “dat mailtje moet er vandaag nog uit”, “daar heb ik nu geen tijd voor”. We kennen het allemaal.

Wanneer je bewust aandacht geeft aan datgene wat je doet kosten dingen misschien iets meer tijd, maar dit verdien je dubbel en dwars terug. Je e-mail nog even nalezen om de typefouten er uit te halen. De presentatie de volgende dag nog even rustig doornemen en constateren dat je hem nog fijner kunt slijpen (terwijl je ‘gisteren’ dacht dat hij goed was). Hoe vaak accepteren we tijdens een conceptontwikkelingstraject ideeën die eigenlijk niet helemaal goed zijn? Spreken we elkaar er voldoende op aan om het beter te maken?

Aandacht geven aan je werk en aan datgene dat je de hele dag doet maakt alles al veel beter. Maar daar houdt het niet mee op. Het helpt ook enorm als je aandacht geeft aan mensen. Aan je familie en vrienden, collega’s, aan je klanten, aan je leveranciers. Eigenlijk aan iedereen met wie je om gaat. Een open deur? Ik denk het niet. Ga jezelf maar eens na en vraag jezelf af wanneer je echt aandacht aan je omgeving hebt gegeven.

Het komt gelukkig regelmatig voor dat klanten ons aandacht geven en bedanken. Niet (altijd) omdat we zo’n geweldig werk hebben geleverd, maar vaak omdat we de dingen anders doen dan anderen. Omdat we aandacht aan ze geven. Omdat we een extra stap zetten. Omdat we altijd problemen willen oplossen in plaats van te discussiëren over wie het probleem heeft veroorzaakt.

Maar soms gaat het ook bij ons mis. Dan is het druk, hebben we geen tijd en gaat er wèl een mail uit die niet goed is nagelezen. En dat krijg je meteen terug. “Volgens mij hebben jullie het druk”. “Ik wil blind op jullie kunnen vertrouwen, maar blijkbaar kan dat niet helemaal”. “Ik had dit gisteren al verwacht, maar ik heb het nog niet”. “Ik mis de scherpte in het concept”. Et cetera, et cetera.

Maar als het mis gaat worden er ook weer nieuwe aandacht-kansen geschapen. Het gaat er dan niet om of er een probleem is veroorzaakt, maar hoe je met het probleem omgaat. Of je dat met aandacht oplost. Want als je dat doet is er geen probleem meer en heb je zelfs weer extra krediet opgebouwd.

Dus het klopt wel wat ze bij IKEA zeggen. Mooi hè?
Nu nog even waarmaken…

P.S.
Als internationaal werkend bureau weten we dat over het algemeen Engelse woorden beter de essentie van wat je wil zeggen weergeven dan Nederlandse. Voor het woord ‘aandacht’ is het me echter niet gelukt een Engels equivalent te vinden dat beter is. Suggesties?

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend