Michiel Scheeren

2b and not 2C

Terug 2b and not 2C

B2B wordt vaak gezien als het makkelijke broertje van B2C. Niets is minder waar.

Er wordt vaak gesproken over het verschil tussen B2C of B2B. Alsof het 2 werelden zijn die niets met elkaar te maken hebben. Alsof er een superieure (B2C) en een inferieure (B2B) activiteit is. Waar zit hem dat toch in? Want in beide gevallen gaat het toch om het vertalen van doelgroepinsights naar het op de juiste manier inhoudelijk en creatief overbrengen van een boodschap.

Natuurlijk verschilt B2B communicatie in vele opzichten van B2C communicatie. Om maar eens een paar voor de hand liggende verschillen te noemen:

B2C                                                                        B2B

Enkelvoudige propositie                                  Meervoudige propositie

Homogene (grote) doelgroep                        Complexe versnipperde doelgroepstructuur

Fysiek product òf dienstverlening                Combinatie van product&dienstverening

‘External’ branding                                           ‘Internal & external’ branding

Budget voor testen                                          Vooral ‘gut feel’

Massamedia                                                      ‘Onzichtbare’ media

‘Sexy’                                                                   ‘Saai’

Grote budgetten                                                Kleine budgetten

Tussen B2C en B2B marketeers bestaat al heel lang een soort rivaliteit. Een beetje 010 tegen 020 (en andersom). De B2C addicten vinden dat zij het ‘echte’ communicatiewerk doen, terwijl de B2Bers op hun beurt hetzelfde zeggen. In beide gevallen gaat het om het positioneren van producten of diensten met als doel interesse te creëren. Een ‘flow’ tot stand te brengen. Hierbij gaan we uit van doelstellingen, insights, touchpoints, activatiemechanismen, mediagebruik, etc. Tot zover zijn beider activiteiten vergelijkbaar.

Het grote verschil zit hem enerzijds in de complexiteit van de samenstelling van de doelgroep en verschillende boodschappen en doelstellingen die daarbij horen en anderzijds aan de touchpoints die specifiek zijn per doelgroep. De woorden ‘complexiteit’ en ‘consistentie’ zijn hierbij key. Dit snappen en hier op de juiste manier op acteren (vaak ook nog met beperkte budgetten) maakt het grote verschil. Niet beter, niet slechter, maar wel anders. En ja, ik geloof dat er B2C-mensen en B2B-mensen bestaan. En ik behoor tot de laatste categorie.

Terug

In de toekomst op de hoogte blijven van nieuwe berichten op onze blog? Vul dan hieronder je e-mailadres in.

Verzend